کد مطلب:36713 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138
بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین. به این عبارت از نامه ی امیرالمومنین (ع) به فرزندشان رسیدیم كه: و اعلم ان الذی بیده خزائن السموات و الارض قد اذن لك فی الدعاء و تكفل لك بالاجابه و امرك ان تساله لیعطیك و تسترحمه لیرحمك. و لم یجعل بینك و بینه من یحجبه عنك و لم یلجئك الی من یشفع لك الیه و لم یمنعك ان اسات من التوبه و لم یعاجلك بالنقمه م و لم یعیرك بالانابه و لم یفضحك حیث الفضیحه بك اولی و لم یشدد علیك فی قبول الانابه و لم یناقشك بالجریمه و لم یویسك من الرحمه. بل جعل نزوعك عن الذنب حسنه و حسب سیئتك واحده، و حسب حسنتك عشرا، [صفحه 250] و بدان كه همان كس كه ذخائر آسمانها و زمین را در دست دارد به تو اجازه دعا كردن و ضمانت اجابت كردن داده است. نه تنها اجازه، كه تو را فرمان داده است تا او را بخوانی تا حاجتت را برآورد و از او طلب ترحم كنی تا بر تو رحم آورد و میان خود و تو حاجبی ننهاده است و تو را به شفاعت شفیعی واننهاده است و تو را در صورت ارتكاب كار زشت از توبه منع نكرده و عذاب را پیش نینداخته و به رسوا كردن تو، وقتی جای رسوایی است، دست نبرده و در قبول انابه ی تو سخت گیری نكرده و به سبب گناه بر تو تنگ نگرفته و تو را از رحمت خود نومید نكرده است. بلكه همین كه از گناه خودداری كنی حسنه برایت محسوب می كند. و یك گناهت را یك گناه اما یك حسنه ات را ده حسنه به شمار می آورد.
درس سی و چهارم 69/11/5
صفحه 250.
اذن خداوند به دعا اعتباری نیست
دعا محض تعلیم انبیاست
دعا مسبوق به دلبردگی است
كسانی كه ذوق دعا را نمی یابند از درگاه خداوند مطرودند
دعا ابراز بندگی است نه ابزار زندگی
مراتب بالای دعا از همگان خواسته نشده است
مرتبه فوق دعا
مراتب دعا متناسب با مراتب روحی آدمیان است
دعا ثمره معرفت است
یاس از رحمت و كرم باری بزرگترین گناه است
خداوند با بندگان خود بیشتر با جود و كرم معامله می كند تا با عدل
همه چیز این عالم گواه آن است كه درهای رحمت خداوند گشوده است
هیچ كس از خداوند طلب كار نیست
نظام جهان چنان است كه حسنات را می پروراند و سیئات را پر و بال نمی دهد
پاداش و كیفر نیكیها و بدیها به گزاف یا اعتباری نیست
پاكیها، بدیها را نیز می زدایند
برای داوری در خصوص نیك پروری عالم باید مجموع جهان و تاریخ آن را با هم در نظر آورد
تنها سرمایه انسان در این عالم امید است
نیكیها فقط در آخرت ثمره نمی دهند بلكه در این عالم هم به برگ و بار می نشینند
فیلسوفان رابطه میان اعمال نیك و بد و كیفر و پاداش آنها را رابطه علی و معلولی می دانند
اشكال تلقی فیلسوفانه از رابطه ی میان اعمال و كیفر آنها
راه حلهای اشكال یاد شده